Sobota, 27 kwietnia 2024 Imieniny: Felicji, Marcina, Teofila
A+ A+ A+

Narodowy Instytut Audiowizualny organizuje kolejną edycję wydarzenia Kultura 2.0. Tegoroczny festiwal odbędzie się w dniach 26–27 października w siedzibie NInA. Udział w festiwalu jest bezpłatny, wymaga wyłącznie wcześniejszej rejestracji na stronie www.kultura20.pl. Wybrane punkty programu będą transmitowane online na stronie www.nina.gov.pl.

Podczas tegorocznej edycji festiwalu Kultura 2.0 w centrum uwagi stanie kulturowy wymiar tzw. „obywatela 2.0” oraz obywatelski wymiar kultury. Kim jest „obywatel 2.0”? Jego, czy jej tożsamość może być bliska większości z nas – uczestników kultury, życia społecznego, użytkowników mediów, odbiorców i współtwórców treści. Internet oraz dedykowane mu nowe narzędzia i funkcjonalności powodują nie tylko zmianę sposobu powstawania, dystrybucji i przetwarzania informacji, ale także modeli odbiorczo-twórczych kultury i społecznych relacji.

Tematem przewodnim festiwalu Kultura 2.0 w roku 2012 będzie partycypacyjny wymiar kultury powiązany z rozwojem technologicznym i informacyjnym. Jak kultura zapośredniczona przez technologię może działać na rzecz obywatelskości? Jak społeczności mogą włączać się w tworzenie i twórcze przekształcenie swoich zasobów kulturowych? Jak obywatelskość sprawdza się w sztuce? Jakie prawo do treści kultury ma obywatel? Festiwal kierowany jest do pracowników publicznych instytucji kultury (w tym domów kultury, muzeów i bibliotek), nauczycieli, aktywistów i działaczy kulturalnych, artystów, a także teoretyków kultury, osób zainteresowanych rozwiązaniami interaktywnymi oraz przedstawicieli branży IT. Osoby zainteresowane wzięciem udziału w festiwalu zapraszamy do rejestracji.

W tym roku wydarzenia pogrupowane są w trzy ścieżki tematyczne: Obywatel 2.0 w kulturze, Archiwa społeczne oraz Sztuka dla obywatelskości.

Do ścieżek tematycznych uczestników festiwalu wprowadzą: Mirosław Filiciak, który w swoim wystąpieniu przyjrzy się ukrytym założeniom „wolnej kultury” i powodowanymi przez nią wykluczeniami oraz nowym kontekstom kultury 2.0, które związane są z kryzysem; Simon Tanner, który opowie o tym, jak nowe technologie zmieniają nasze sposoby obcowania z dziedzictwem, a co za tym idzie – w jaki sposób przyczyniają się do rewolucyjnej zmiany w instytucjach sektora GLAM; Ryszard Kluszczyński, którego wystąpienie dotyczyć będzie partycypacyjnego potencjału sztuki nowych mediów.

Wybrane punkty programu:

Blok poświęcony prezentacjom polskich archiwów społecznych będzie przeglądem ciekawych inicjatyw, które łączy aspekt społeczny, bowiem każda z nich na różne sposoby włączała społeczność w proces zbiórki materiałów. Niektóre zakładają także udział jej przedstawicieli w samym procesie digitalizacji lub uzupełniania zdigitalizowanego materiału.

W ramach seminarium Otwarta Zachęta – projekt czy proces? Hanna Wróblewska opowie o procesie otwierania się instytucji publicznej oraz o problemach, dylematach i barierach jakie się z tym wiążą.

Z kolei Małgorzata Rycharska na przykładzie portalu dla bibliotekarzy Labib tworzonego dla Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego pokaże jak zaprojektować dobrą usługę społecznościową i jak włączać przedstawicieli społeczności już na etapie tworzenia narzędzia.

Fundacja Panoptykon oraz artysta Roch Forowicz zaprezentują interaktywną instalację INTERCEPTION 4. Instalacja dotyczyć będzie problematyki społecznego nadzoru prowadzonego przy pomocy różnych technologii kontroli. Na potrzeby projektu użyto policyjnej kamery przemysłowej. Obraz rejestrowany przez kamerę będzie przetwarzany w czasie rzeczywistym przez poddane modyfikacji oprogramowania służącego do wykrywania twarzy.

W trakcie gry miejskiej wokół Otwartych Zabytków, czyli projektu Centrum Cyfrowego, zawodnicy zostaną poproszeni o dotarcie w wyznaczone miejsce, uzupełnienie profilu jednego z warszawskich zabytków na stronie otwartezabytki.pl i zaprezentowanie go w finale pozostałym uczestnikom. Po drodze na graczy czekają specjalne wskazówki i zadania, które otrzymają od zabytkowych agentów specjalnych.

Uczestnicy festiwalu będą mogli również wziąć udział w akcji ukazującej cały proces tworzenia archiwum społecznego: zbieranie materiałów, digitalizacja, udostępnianie oraz wykorzystywanie.

Z kolei Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia” podczas festiwalu przeprowadzi wśród uczestników mini-badanie dotyczące ich zwyczajów oraz zachowań w sieci. Zebrane wyniki będą wykorzystane podczas sobotniego finału w konkursie stworzonym na wzór popularnej telewizyjnej Familiady. Po dwóch stronach staną zaproszeni na festiwal goście oraz uczestnicy.

W ramach warsztatów tworzenia audiodeskrypcji uczestnicy zapoznają się z techniką słownego opisu obiektów umożliwiającej odbiór treści wizualnych osobom z dysfunkcjami wzroku. Podczas warsztatu uczestnicy stworzą audiodeskrypcję wybranego materiału.

Wystawa Wejdź na poziom 2.0 to jak co roku praktyczny wymiar pojęcia „kultura 2.0”. Autorzy prac pokazują, jak w zaskakujący sposób można zastosować technologię w sztuce, eksperymentując z tworzeniem oprogramowania, artefaktów oraz sytuacji.

W tym roku znów odbędzie się zbiórka kaset VHS oraz digitalizacja kaset magnetofonowych zawierających własne nagrania.

Podczas festiwalu będzie można również zagrać w obiegi kultury – wielkoskalową planszówkę inspirowaną raportem Obiegi kultury, którego przystępna wersja jest dostępna na stronie obiegikultury.centrumcyfrowe.pl/mashup/.

Podczas sobotniego koncertu AUDIO:BABILON 2:0, wiążącego dokonania polskiego undergroundu z dniem dzisiejszym, wystąpią trzy zespoły poruszające się w stylistyce punkowej i post punkowej. Koncert wzbogacą materiały filmowe dotyczące przeszłości i teraźniejszości polskiej alternatywy.

Cały program znajduje się na stronie kultura20.pl.

Wybrane punkty programu będą transmitowane online na stronie nina.gov.pl. Całość festiwalu będzie rejestrowana, a dokumentacja udostępniona po festiwalu na stronie NInA.

Partnerzy merytoryczni: Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Fundacja Panoptykon, Pracowania Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.

Narodowy Instytut Audiowizualny mieści się przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 w Warszawie, w okolicy metra Służew.

 

źródło:nina.gov.pl

Newsletter

Więcej informacji? Zostaw swój e-mail.
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych Regulamin